در خصوص دعا باید گفت که این
دعا در بلد الامین و مصباح كفعمى آمده است. حضرت سیّد الساجدین علیه السّلام، از
پدرشان و ایشان از جدّ بزرگوارش حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله روایت میفرماید
:
این دعا را جبرییل براى آن حضرت
در یكى از جنگ ها فرود آورد، درحالى كه زره سنگینى بر تن آن جناب بود به گونه اى
كه سنگینى آن بدن مبارك آن حضرت را به درد آورده بود جبرییل
عرضه داشت: یا محمّد پروردگارت به تو سلام می رساند و می فرماید: این جوشن(زره) را
از تن خود بیرون كن و این دعا را بخوان كه براى تو و امّتت موجب ایمنى است
، جبرییل در فضیلت این دعا سخن بسیار گفت اما مختصر آن است که هركه آن را بر كفنش
بنویسد، خدا به احترام آن او را به آتش نمى افكند و و هر كه آن را در اول ماه
رمضان با نیّت خالص و دلى پاك بخواند، حق تعالى بهرهمندى را روزى او مىكند و
براى وى هفتاد هزار فرشته مىآفریند كه خدا را تسبیح و تقدیس كنند و ثوابش را
براى او قرار دهند. در ادامه نیز فضیلت زیادى نقل كرده تا آن كه فرمود: هركه آن
را در ماه رمضان سه بار بخواند، خدا بدن او را بر آتش جهنم حرام مى كند و بهشت را
براى او واجب مى گرداند و دو فرشته را بر او مى گمارد تا او را از گناهان حفظ كنند
و در طول زندگى خود در امان خدا باشد و در پایان روایت آمده :
امام حسین علیه السّلام فرمود: پدرم على بن ابیطالب علیه
السّلام به حفظ این دعا وصیّت كرد و نیز این كه آن را بر كفن ایشان بنیوسم و به
اهل خود تعلیم دهم و آنان را به خواندنش ترغیب نمایم. این دعا مشتمل بر هزار نام
از نام هاى خدا است و اسم اعظم نیز در آن است.
صاحب مفاتیح گوید: از این روایت
دو نكته استفاده مىشود: اول:
استحباب
نوشتن این دعا بر كفن چنان كه علاّمه بحر العلوم(عطر مرقده) در كتاب «الدرّة» به
آن اشاره فرموده است:
وَسُنَّ اَنْ یُكْتَبَ بالاْكْفانِ
شَهادَةُ الاْسْلامِ وَالاْیمان شد مستحب نوشتن بر اكفان
گواه بر اسلام و هم بر ایمان
وَهكَذا كِتابَةُ الْقُرْانِ وَالْجَوْشَنُ
المَنْعُوتِ بِالاْمانِ و هم نوشتن كتاب قرآن و جوشن
آن دعاى امن و امان
دومّ:
استحباب خواندن این دعا در اوّل ماه رمضان، و امّا درباره قرائت آن
در خصوص شب هاى قدر باید گفت، ذكرى از آن در این روایت نیامده است ولى علاّمه
مجلسى قدس سره روحه در كتاب «زاد المعاد» آن را در ضمن اعمال شب هاى قدر ذكر نموده
است و در پاره اى از روایات نیز وارد شده كه دعاى «جوشن كبیر» را در هر یك از
شب هاى قدر بخوانند فرمایش علاّمه مجلسى ( احلّه اللّه دار المقام ) نیز ناظر بر
این عمل است.
در هر صورت این دعا مشتمل بر صد
بند است، و هر بندى مشتمل بر ده نام از نامهاى خداست كه در آخر هر بند باید گفت :
سُبْحانَكَ یا لا
اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ
و در كتاب «بلد الامین» آمده
است كه در آغاز هر بند «بسم اللّه» بگوید و در آخر:
سُبْحانَكَ یا لا
اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ
خَلِّصْنا مِنَالنّارِ یا رَبِّ یا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ یا أرْحَمَ
الرّاحِمینَ
منزّهى تو اى كه معبودى جز تو
نیست، فریادرس بر محّمد و خاندانش درود فرست و ما را اى پروردگار از آتش رهایى
بخش، اى سرچشمه هیبت و كرامت، اى مهربانترین مهربانان